Sto tisíc
let sexu: Jak se měnil přístup společnosti k lidské sexualitě
28.10.2017
- Jindřich Kačer
Kult plodnosti
související se snahou o zachování rodu provází lidstvo od jeho počátků.
Touha po pohlavnímu styku patří k přirozeným pudům člověka. Již od pravěku
vznikala první erotická díla
Exkurz dějinnou
sexualitou prostřednictvím výtvarných děl umožňuje podívat se na historii
poněkud z jiné stránky. Pokud máte pocit, že naše doba je extrémně zvrácená a
sexuální mravy příliš volné a nevázané, vězte, že se od předchozích dob tolik
neliší.
V pravěku
sloužila sexualita především k zajištění potomstva. Člověk byl tehdy mnohem
blíže k přírodě, a tak mu záležitosti spojené s pohlavním stykem nepřipadaly
nějak necudné nebo zvláštní – prostě byly součástí jeho života stejně jako
jídlo nebo spánek.
Přirozená nahota
Přesto (nebo
právě proto) byly různé sexuální symboly zachyceny v malbě na stěnách jeskyní i
při výrobě figurek (zejména venuší) již ke konci starší doby kamenné
(paleolitu). Malby jsou dílem lovců a sběračů, kteří ještě neznali zemědělství
a nespojovali plodnost s úrodností země. Jejich sexualita byla svázána s rituály, jimiž žádali
přírodní síly o plodnost, zrození, žití a znovuzrození.
Nejviditelnějšími symboly jsou právě známé venuše. Z období před 32 až 11
tisíci lety jich bylo zatím nalezeno asi dvě stě.
Je zajímavé, že
mnohem častěji byla zobrazována ženská postava než mužská, což nemusí souviset
s nějakým matriarchálním uspořádáním společnosti. Žena byla zkrátka
atraktivnějším objektem, proto se stávala inspirací erotického „uměleckého“
díla mnohem častěji než muž. Tento trend ostatně přetrval i v pozdějších dobách
až dodnes. Na ilustracích si můžete prohlédnout možné rekonstrukce žen, které
sloužily za předlohu při vytváření venuší. Ženské figurky mají hodně zvýrazněné
druhotné pohlavní znaky (tedy ňadra), zatímco prvotní nejsou často ani
naznačené.
Muži byli
většinou kresleni schematicky a povšechně. Pokud mělo zobrazení sexuální motiv, pak byl pochopitelně
zvýrazněn vzpřímený úd symbolizující mužskou sexuální vitalitu –
princip plodnosti.
Zvrhlé nebo prostě
lidské?
S nástupem
civilizace přišel na svět obchod a peníze. Zrodilo se také ono pověstné
„nejstarší povolání“ – prostituce. Ani starověcí lidé nepovažovali sex za nic
špatného či nemravného. Rozdíl byl v tom, že už v něm neviděli jen prostředek k
rozmnožování, ale plně si uvědomovali rozkoš z něj plynoucí, a proto ji také
učinili předmětem obchodu.
V antice byly návštěvy
nevěstince zcela běžnou záležitostí, aby muž ukojil svůj chtíč a mohl se
posléze věnovat důležitějším starostem.
Dobře je znám příklad pompejského nevěstince včetně oplzlých nápisů na zdi.
Žena měla ve starověkém Řecku i Římě podřízené postavení, které se netýkalo jen
volebního práva. Římané drželi své ženy pokud možno pod kontrolou a zapojovali
je do veřejného života pouze tehdy, pokud chtěli využít jejich přitažlivost a
krásu ke svým cílům. Manželka měla za úkol především vychovat děti a vštípit
jim zásady společnosti, v níž vládnou muži. Zobrazování erotických i vyloženě
pornografických motivů na zdech či nádobách bylo poměrně časté.
Při srovnání s
dnešní dobou pramenily zásadní rozdíly v sexuálním životě především z
uspořádání společnosti. V otrokářském systému bylo zcela běžné mít styk s
otrokyní či otrokem. Také
homosexuální praktiky byly pokládány za normální. Chlapci ve věku 12 až 18 let
byli často staršími muži zaučováni umění sexu. Starověcí bohové dávali
lidem svými činy popisovanými v mytologických příbězích příklad k nevázanému
životu. Teprve s nástupem křesťanské církve přišla změna ve vnímání manželství
i sexu. Trvalo to však hodně dlouho.
Falešná cudnost církve?
Pokud mluvíme o
středověku od 6. století n. l., pak si musíme uvědomit, že naprostá většina
Evropy se v té době nacházela na úrovni pravěku. Kam nepronikla římská civilizace a křesťanští misionáři,
tam žily kmeny barbarů vyznávající polyteistická náboženství, jejichž
vztah k sexu byl spjat s přírodou a náboženskými rituály, podobně jako v
pravěku.
Nicméně s
nástupem křesťanství, šířícího se od 9. století zásluhou Franské říše za Karla
Velikého (vládl 768–814) po celém kontinentu, se pod vlivem (občas až nátlakem)
katolické církve vztah k sexu rapidně změnil. Biskupové, kardinálové a
především potulní kazatelé postupně začali hlásat přísnou mravnost, jež
zakazuje pohlavní styk mimo svátost manželskou a i v manželství je povolen
výhradně za účelem plození dětí, nikoliv rozkoše! Bylo skutečně těžké
nepodlehnout pokušení hříchu.
V souvislosti s
přísným hřímáním katolických mravokárců dnes často vnímáme středověk jako dobu
přísných mravů, ctnostnou a klečící v bázni před trestem božím. Tuhle představu nám vnutilo
především „prudérní“ 19. století, ale v poslední době máme především tendenci
zdůrazňovat prohřešky proti tomuto řádu, které byly poměrně časté. Je
potřeba si uvědomit dvě věci: za prvé přechod od starých náboženství ke
křesťanství trval ve společnosti opravdu hodně dlouho, často několik staletí.
To znamená, že se mnoho lidových zvyků, včetně těch sexuálních, udržovalo mezi
lidmi hluboko do pozdního středověku.
Za druhé víme
velmi dobře, že církevní nařízení se porušovala, protože lidská přirozenost si
zkrátka nedala poručit. Porušovali je i sami kněží, jak o tom svědčí mnohé
listiny a záznamy soudních procesů, což vedlo k obecnému úpadku církve a nutným
reformám. Pro obyčejné lidi pak byla církev pouze „úředníkem“ (řečeno dnešní
terminologií) ve vztahu mezi nimi a Bohem. A úředníky jsme přece zvyklí
obcházet. Bůh o
žádné pohlavní zdrženlivosti nic neříká, takže církevní nařízení je třeba brát
s určitou rezervou.
Dokončení: Sto tisíc let sexu: 16. století přineslo zrod první
sexuální revoluce (vychází v úterý 31. října)
Nicméně bychom
neměli zase upadnout do opačné představy, že by snad byly mravy natolik volné
jako třeba ve starověku nebo dnes. Církevní nařízení nevázaný sexuální život
pranýřovala a tím do značné míry omezovala. Příslušníci náboženských řádů se
oddávali službě Bohu a přes jisté prohřešky jednotlivců brali své poslání
většinou velmi vážně. Také obyčejní lidé, kteří již naplno přijali křesťanství,
si obvykle vážili slibu manželské věrnosti.
- Zdroj textu: 100+1 Speciál: Největší záhady archeologie
- Zdroj fotografií: Muzeum města Brna, Jindřich Kačer